NABÓR UNIWERSYTET PIERWSZEGO WIEKU 2017/2018!

Uniwersytet Pierwszego Wieku przy Wyższej Szkole Zarządzania Środowiskiem w Tucholi ogłasza nabór na zajęcia. Inicjatywa adresowana jest do uczniów szkół podstawowych z powiatu tucholskiego oraz sąsiadujących, którzy są w wieku od 6 do 12 lat.

Celem Uniwersytetu jest zachęcanie dzieci do nauki i poznawania świata, inspirowanie ich do odkrywania i rozwijania swoich pasji, rozwijanie dziecięcej ciekawości, intelektu oraz twórczego potencjału, dostarczenie mądrej rozrywki.

Tematyka obejmuje różne dziedziny wiedzy, jak: matematyka, fizyka, chemia, astronomia, ekonomia, metody sprawnego uczenia się itd.

Dostosowane do wieku uczestników atrakcyjne formy przekazywania wiedzy, a do prowadzenia zajęć zaprosiliśmy najlepszych nauczycieli z całej Polski. Podział na grupy wiekowe będzie zależał od liczby uczestników.

Nabór rozpocznie się 1 września i potrwa do końca miesiąca.

Opłata za zajęcia:

– wpisowe 10 zł,
– czesne I semestr 60 zł,
– czesne II semestr 60 zł.
Opłaty proszę dokonywać dopiero po spotkaniu organizacyjnym, które odbędzie się pod koniec września lub na początku października. Informację o spotkaniu otrzymają Państwo za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Deklarację uczestnictwa dziecka w zajęciach można pobrać ze strony internetowej WSZŚ w Tucholi (www.wszs.tuchola.pl), a następnie dostarczyć ją za pośrednictwem Poczty Polskiej albo maila: abk-wszs@tuchola.pl.

Rozpoczęcie roku szkolnego

Rodzice i uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 i wygasającego Gimnazjum nr 1 w Tucholi

Informujemy, że uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego odbędzie się 4 września 2017 r.
dla klas I, IV, VII oraz „0” o godzinie 9
00
natomiast dla klas II i III gimnazjum o godzinie 8
00 .
Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że oddział „0” będzie czynny od godziny 6
30.

Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 2 w Tucholi

Dzień otwarty szkoły

W sobotę, 1 kwietnia br., w nowo tworzonej Szkole Podstawowej nr 2 w Tucholi (dotychczasowe Gimnazjum nr 1) przy ul. Piastowskiej 23, odbył się Dzień otwarty.

20170401_104758
Odwiedziło nas wielu przyszłych uczniów z rodzicami. Goście spotkali się z Dyrektorem szkoły i nauczycielami przy kawie i słodkim poczęstunku. W takiej atmosferze zapoznali się z ofertą edukacyjną oraz zajęciami dodatkowymi dla uczniów, obejrzeli wizualizację dostosowania wydzielonego piętra dla klas 0-3. Następnym punktem programu były występy muzyczne w wykonaniu naszych uczniów. Po części artystycznej goście zostali zaproszeni do zwiedzania budynku szkoły.
W pracowniach przedmiotowych zaprezentowano bogate zaplecze pomocy dydaktycznych, które uatrakcyjniają na co dzień naukę. Zapoznano się z bazą sportową, biblioteką z czytelnią i świetlicą – miejscem odpoczynku, zabawy i nauki.
Dla dzieci przygotowano moc atrakcji i niespodzianek, m.in.: eksperymenty fizyczne i chemiczne, quiz historyczny, zajęcia w sali sportowej, interaktywne gry i zabawy matematyczne, łamigłówki językowe, zagadki literackie w bibliotece, multimedialne zajęcia języków obcych.
Uczniowie przygotowali także wystawy, na których prezentowali swoje prace, zdjęcia z warsztatów językowych w Wielkiej Brytanii, projekty edukacyjne oraz osiągnięcia Szkolnego Klubu Wolontariusza „Animus”. Odbyły się warsztaty decupage, na których wykonano pisanki przeznaczone dla pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej oraz pieczono chleb.
Wiele radości sprawiły dzieciom przygotowane na zakończenie wizyty, drobne własnoręcznie zdobione figurki gipsowe z motywem wielkanocnym, które zabrały do domu.
Dla najmłodszych zorganizowano salę zabaw, gdzie znajdował się bajkowy kącik, warsztaty plastyczne, teatrzyk pacynkowy, zabawy ruchowe z chustą animacyjną Klanzy, malowanie twarzy, gry i zabawy stolikowe. Bawiącym się podczas zabawy towarzyszyły dwie urocze pszczółki.
Dziękujemy za przybycie i zapraszamy do naszej szkoły.

Pozostałe zdjęcia: Dzień otwarty

Lidia Wantoch Rekowska
Monika Słomińska

Rekrutacja do klas sportowych

Uwaga kandydaci do klas sportowych! W środę 29.03.2017 o 16.30 w hali Ośrodka Sportu i Rekreacji w Tucholi odbędzie się spotkanie organizacyjne z Panem Dyrektorem Leszkiem Nurczyńskim. Wszystkich zainteresowanych gorąco zapraszamy.

sportowa

Wojaże językowe, czyli… „Tuchola” w Londynie.

W ostatnim tygodniu lutego br. grupa uczniów z Gimnazjum nr 1 w Tucholi wraz z gimnazjalistami z Radziejowa wyruszyła autokarem na sześciodniowe warsztaty językowe do Londynu. Organizatorką wyjazdu we współpracy z biurem turystycznym ATAS, była Jolanta Lorczak – nauczycielka języka angielskiego w Gimnazjum nr 1 w Tucholi. Wyjazd na Warsztaty Językowe daje możliwość poznania Londynu oraz konwersacji z prawdziwymi Brytyjczykami. Była to już druga podróż uczniów naszej szkoły do tego miasta i, jak orzekli uczestnicy, niezwykle udany. Uczniowie realizowali ciekawy program zwiedzania, rozwiązywali językowo-kulturowe łamigłówki w zeszytach ćwiczeń oraz zadania w postaci uzyskania różnorodnych informacji od Brytyjczyków, np. co myślą o swojej królowej. Program wycieczki był bardzo bogaty: przejście obok The Shakespeare’s Globe, The Monument, Tower Bridge, Tower of London, St. Paul’s Cathedral, zwiedzanie galerii Tate Modern, Millenium Bridge. Uczniowie mieli okazję przepłynąć statkiem po Tamizie, spacerować po Westminsterze, przejść obok Opactwa Westminster, Gmachów Parlamentu, Big Ben’a, Parku Św. Jakuba, Pałacu Buckingham. Zwiedzali Muzeum Historii Naturalnej i Muzeum Nauki, Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud’s, Muzeum Brytyjskie, Galerię Narodową, Muzeum of London Docklands. Gimnazjaliści spacerowali po ogrodach Kensington, Regent Street, Piccadilly Circus, Leicester Square, na Placu Trafalgar, chińskiej, a także biznesowej dzielnicy Canary Wharf. Mieli okazję przejażdżki London Eye, a także słynną kolejką bezzałogową DLR. Zakupowe szaleństwo odbywało się m.in. na Oxford Street oraz w M&M’s World. Z londyńskich atrakcji najbardziej podobał się Pałac Buckingham – najsłynniejsza rezydencja Królowej Elżbiety II. Zachwycano się również twierdzą Tower, a także miejscami związanymi a filmem „Harry Potter”. Uczniowie byli bardzo pozytywnie zaskoczeni, że londyńczycy są bardzo mili podczas rozmów z nimi i chętnie wyjaśniają im różnorodne zagadnienia. Gimnazjaliści z Tucholi i z Radziejowa bardzo się zaprzyjaźnili, dowodem były łzy przy rozstaniu, a panie nauczycielki musiały obiecać, że się jeszcze spotkamy w tym roku szkolnym. Zadowolone miny uczestników świadczyły o udanej wyprawie, którą pewnie powtórzymy w przyszłości dla następnych uczniów.

Podaj dalej ……….. książkę!

Większość z nas wie, że książka stanowi obszerne źródło wiedzy i już od najmłodszych lat uczy, bawi, rozwija intelektualnie i imponuje. Wie o tym również klasa Ie, która zafascynowana książkami dla młodzieży dostępnymi w naszej bibliotece szkolnej postanowiła w ramach akcji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zachęcić młodzież gimnazjalną i ponadgimnazjalną z Tucholi i okolic do czytania. Hitem okazały się New York Times Bestseller’y z serii ZATRACENI Rachel Van Dyken, czyli Utrata, Toxic i Wstyd . „Utrata” (tom 1) została również nominowana w Plebiscycie Książka Roku 2015 lubimyczytać.pl w kategorii Literatura młodzieżowa. W tej części poznamy Gabe’a i Lisę, którzy staną się głównymi bohaterami kolejnych tomów. I o ile Utrata jest pełna romantycznych opisów i często wzrusza czytelnika, to kolejne tomy są bardziej mroczne, pełne życiowych tragedii , dramatów i destrukcji.

Kolejną ciekawą pozycją wybraną przez klasę Ie była seria: Na krawędzi J.A. Redmerski, czyli Na krawędzi nigdy oraz Na krawędzi zawsze. Polecamy tę serię czytelnikom lubiącym wątek miłosny, zarówno w aspekcie romantycznym, jak i wymagającym wielu poświęceń i poszukiwań. To powieść drogi, książka o miłości, namiętności, życiu chwilą i w zgodzie ze sobą. Historia Andrew i Camryn otwiera nam oczy na to, jak ważne jest podążanie za swoimi pragnieniami i jak intensywne, namiętne, kolorowe, ale także pełne bólu bywa życie.

Uczniowie z klasy Ie przygotowali krótkie prezentacje dotyczące w/w książek i udali się do swoich rówieśników z gimnazjum powiatowego celem zachęcenia ich do czytania literatury młodzieżowej. W szkolnych gablotach oraz w klasach jak również na słupach informacyjnych w mieście zostały umieszczone ulotki zachęcające do sięgania po „fajne” książki, których w naszej bibliotece szkolnej dzięki przystąpieniu do programu Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa nie brakuje.

 

 

Podróż z……relacja z realizacji projektu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Klasa III c wybrała się do Bydgoszczy, do kina Cinema City na film „Snowden”-trzymający w napięciu triller sensacyjny o najsłynniejszym demaskatorze naszych czasów .Podróżowaliśmy pociągiem Arriva. W naszej klasie jest grupa czytających, nie tylko lektury. Oto reklama książek, które dziewczęta czytały ostatnio, również w podróży…..

„Harry Potter i przeklęte dziecko”to ósma cześć światowego bestsellera autorstwa J.K.Rowling. w tej części poznamy syna Harrego Pottera, Albusa,który chcąc udowodnić swa wartość postanawia uratować od śmierci Cedrika Diggor’ego. Lecz nie wszystko poszło po ich myśli.Czy uda się im to naprawić?

„Zostań, jeśli kochasz”autorstwa Gaile Forman- główną bohaterką książki jest Mia, która traci rodziców i młodszego brata w wypadku. Lecz, czy jest zakochana w Adamie? Czy pasja dziewczyny i miłość do Adama pokonają śmierć?

„Bez winy” absolutnie urzekająca historia Kiry i Graysona. Kira proponuje Graysonowi fikcyjne małżeństwo dla pieniędzy. Greyson zgadza się na tę propozycję i po pewnym czasie biorą ślub i się w sobie zakochują, ale pomiędzy nich wkroczyły różne problemy. Czy będą razem na dobre i na złe, jak sobie przyrzekali?

„Heartland”-saga składająca się z dwunastu tomów autorstwa Lavren Brooke, opowiadająca o schronisku dla koni,które po złych doświadczeniach z człowiekiem ,uczą się od nowa mu ufać Schronisko prowadzone przez matkę,Amy Fleming, cieszy sie powodzeniem, ale czy tak będzie zawsze?

Kto czyta książki, żyje podwójnie”

Umberto Eco

„Książka jest niczym ogród, który można włożyć do kieszeni”

chińskie przysłowie

„Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów”

Kartezjusz

„Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera”

Monteskiusz

„Dobra książa to rodzaj alkoholu – też idzie do głowy”

Magdalena Samozwaniec

„Żadne dzieło człowieka nie przeżyje książki”

autor nieznany

„Ludzie mówią, że życie to jest to, ale ja wolę sobie poczytać”

Cycero

„Telewizja to tylko zastępcza rozrywka dla mózgu, kto nie czyta, ten właściwie nie potrzebuje już głowy, nie mówiąc oczywiście o wyobraźni i fantazji”

Billie Joe

„Tłumaczenia są jak kobiety: te wierne nie są piękne, a te piękne nie są wierne.”

Anonim

„Chwałą jednych jest, że piszą dobrze, a innych, że się do tego nie zabierają”

Jean de La Bruyere

„Ten, kto nie spodziewa się mieć miliona czytelników, nie powinien zabierać się do pisania”

Johan W. Goethe

„Pytać pisarza, co sądzi o krytykach, to jak pytać latarnię uliczną, co sądzi o pieskach”

Christoper Hampton

„Dla wydawców żaden autor nie jest geniuszem”

Heinrich Heine

„Literatura rozwija się najlepiej wówczas, gdy jest w połowie rzemiosłem, a w połowie sztuką”

William R.Inge

„Literaturze nie są potrzebni wielcy pisarze, ale wielkie dzieła”

Aleksander Kumor

„Pegaz nie powinien być kuty na wszystkie cztery nogi”

Stanisław Jerzy Lec

„W swej skromności uważał się za grafomana, a był donosicielem”

Stanisław Jerzy Lec

„Łatwiej niektórym książkę napisać, niż drugim ją przeczytać”

Alojzy Żółkiewski

„Z gustami literackimi jest po trosze jak z miłością: zdumiewa nas, co też to inni wybierają”

Andre Maurois

„Pisząc nie trzeba tak wyczerpywać przedmiotu, aby nic nie pozostało dla czytelnika. Nie chodzi wszako o to, aby ludzie czytali, ale aby myśleli”

Monteskiusz

„Twoja książka jest dobra i oryginalna z tym, że te części, które są dobre, nie są oryginalne, a te, które są oryginalne, nie są dobre”

Samuel Solomon

„Wystrzegaj się ludzi jednej książki”

Św. Tomasz

„Wykształcenie dało ludziom umiejętność czytania, ale nie nauczyło ich umiejętności wyboru lektury. To właśnie jest źródłem sukcesu brukowej literatury”

G.M. Travelyan

„Pisanie mnóstwa książek i artykułów nie jest dowodem mądrości czy energii, lecz tylko przyzwyczajeniem do siedzącego trybu życia”

H.G. Wells

„Z książkami jest tak, jak z ludźmi: bardzo niewielu ma dla nas ogromne znaczenie. Reszta po prostu ginie w tłumie”

Wolter

„Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem – to tak jakbym spotkał się ze starym przyjacielem.”

/przysłowie chińskie/

 

„Czytanie rozwija rozum młodzieży, odmładza charakter starca, uszlachetnia w chwilach pomyślności, daje pomoc i pocieszenie w przeciwnościach.”

 

 

„Czytanie czegoś, na czym można polegać, przynosi pożytek. Czytanie rzeczy różnorodnych sprawia – przyjemność”

 

 

„Książki nie mają właściwości róż; dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych.”

 

„Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała.”

 

„Książka – to mistrz, co darmo nauki udziela, kto ją lubi – doradcę ma i przyjaciela,
który z nim smutki dzieli, pomaga radości, chwilę nudów odpędza, osładza cierpkości.”

 

„Książka jest życiem naszych czasów.”

 

„Książka… – to dla wielu milionów czytelników dowiedzenie się prawdy o sobie,
znalezienie wyrazu dla własnych tęsknot, pragnień, ideałów.”

 

„Książka stanowi cudowny przedmiot, dzięki któremu świat poczęty w umyśle pisarza
przenika do umysłu czytelnika…Każda książka żyje tyle razy, ile razy została przeczytana.”

 

Jak oni śpiewają …… w języku obcym

III POWIATOWY KONKURS ŚPIEWANIA KOLĘD, PASTORAŁEK I PIOSENEK ŚWIĄTECZNYCH W JĘZYKU OBCYM NAUCZANYM W SZKOLE DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ GIMNAZJALISTÓW POWIATU TUCHOLSKIEGO

Dnia 13 grudnia 2016 r. w Tucholskim Ośrodku Kultury odbył się III POWIATOWY KONKURS ŚPIEWANIA KOLĘD, PASTORAŁEK I PIOSENEK ŚWIĄTECZNYCH W JĘZYKU OBCYM NAUCZANYM W SZKOLE DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ GIMNAZJALISTÓW POWIATU TUCHOLSKIEGO TUCHOLSKIEGO.
Zmagania uczestników oceniała komisja w składzie:
Piotr Czarnecki – przewodniczący; z zawodu i z wykształcenia muzyk, nauczyciel gry na instrumentach klawiszowych w Tucholskim Ośrodku Kultury;
Dariusz Krygowski – nauczyciel w Zespole Szkół Leśnych i Agrotechnicznych. Muzyk, solista, członek zespołu;
Mariusz Witkowski – z wykształcenia filozof oraz anglista; nauczyciel języka angielskiego w Gimnazjum Nr 1 w Tucholi.
W konkursie wzięło udział 23 uczniów z dziesięciu szkół powiatu tucholskiego. W kategorii „Szkoła Podstawowa” 13 uczestników z 5 szkół podstawowych konkurowało o uznanie Jury, natomiast w kategorii „szkoły gimnazjalne” zgłosiło się 10 uczestników z 5 szkół.

Uczestnicy konkursu śpiewali kolędy i pastorałki w języku angielskim i niemieckim, które wcześniej przygotowali ze swoim opiekunem. Ocenianiu podlegało: ogólne wrażenie artystyczne, wymowa w języku obcym, interpretacja oraz intonacja.

Wyniki finału:

SZKOŁY PODSTAWOWE POWIATU TUCHOLSKIEGO

I miejsce: Klaudia Szypryt (ZS w Żalnie) „Leise rieselt der Schnee“
II miejsce: Julia Januszewska (SP Kiełpin) „Polish Christmas Eve”
III miejsce: Julia Sikorska (ZS w Żalnie) „O du fröhliche“

SZKOŁY GIMNAZJALNE POWIATU TUCHOLSKIEGO

I miejsce: Martyna Zemke (ZSO w Tucholi) “Santa Baby”
II miejsce: Julia Warmke (Gimnazjum nr 1 w Tucholi) „Mary Did you know?”
III miejsce: Dominika Konkolewska (Gimnazjum nr 1 w Tucholi) „White Christmas”

Komisja postanowiła dodatkowo wyróżnić: Emilię Urban (Gimnazjum nr 1 w Tucholi) za wykonanie „Santa tell me” oraz Mateusza Drelicha (SP nr 5 w Tucholi) za „Santa Claus is coming to town”.

Laureaci konkursu otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez Burmistrza Tucholi, pozostali uczestnicy otrzymali drobne upominki.
Organizatorzy konkursu – nauczyciele języków obcych w Gimnazjum nr 1 w Tucholi – serdecznie dziękują uczniom, nauczycielom / opiekunom oraz komisji za pracę włożoną w przygotowanie do konkursu.

XVI POWIATOWA OLIMPIADA JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Dnia 15 grudnia 2016 roku odbyła się Olimpiada Języka Angielskiego dla najlepszych uczniów z powiatu chojnickiego i tucholskiego. Olimpiada została zorganizowana przez nauczycieli języka angielskiego z  II Liceum Ogólnokształcącego w Chojnicach. Z każdej szkoły gimnazjalnej można było wytypować jedynie pięcioro najlepszych uczniów. Nasza szkoła była reprezentowana przez Huberta Korthals z klasy 1b, Aleksandrę Jaroch z klasy 1d, Barbarę Pochwałowską i Izabelę Wasiliew z klasy 2b oraz Oliwię Sankiewicz z klasy 3b.

 Olimpiada składała się z dwóch etapów. Pierwszy etap to pisemny test, w którym uczniowie zmagali się z zadaniami testującymi znajomość słownictwa, gramatyki, rozumienia ze słuchu i tekstu pisanego. Sześciu najlepszych uczniów awansowało do drugiego etapu, w którym musieli wykazać się umiejętnością prowadzenia rozmowy na podstawie wylosowanego zdjęcia. Wśród tej szóstki były dwie nasze uczennice Izabela Wasiliew oraz Oliwia Sankiewicz. W wyniku werdyktu 9-osobowej komisji Izabela Wasiliew zajęła II miejsce, a Oliwia Sankiewicz uplasowała się na IV pozycji. W konkursie brało udział 38 uczniów.

Uczniowie mieli również okazję spotkać się z uczniami II LO w Chojnicach i zwiedzić budynek szkoły. Zwycięzcy wyjechali z cennymi nagrodami, a wszyscy uczestnicy z symbolicznymi pamiątkami.

WYNIKI KONKURSU:

  1. Ewa Stoltman 60 pkt
  2. Izabela Wasiliew 49 pkt
  3. Marcin Kołodziejski 48 pkt
  4. Oliwia Sankiewicz 43 pkt
  5. Remigiusz Wierzbicki 42 pkt
  6. Anna Słomińska 41 pkt